کوچه های دل

 

ما كه آخرش نفهميد يم !! شما چطور؟

در بسياري از اديان  و مذاهب  خيلي از سوالات مطرحند كه بي پاسخ مانده و يا پاسخ هاي ارائه شده در حد فهم عامه مردم نبوده و دانشمندان ، فلاسفه و عالمين ديني تنها به پاسخ آنها رسيده  و در توضيح آن به زبان ساده و عامه  ناكام مانده اند .

در دين مبين اسلام نيز چنين مسائلي وجود دارد كه يكي ازآنها همين مسئله جبر و اختيار است ، شايد خود من بيش از بيست جلسه در مباحثي در اين زمينه شركت كرده ام ولي متاسفانه هيچيك از اساتيد نتوانسته اند اين موضوع را طوري بيان كنند كه بطور واضح وآشكار بتوان پاسخ سوالات پيش آمده را از آن استخراج كرد.

من قصد دارم در اين بخش موضوعي ، چند نوبت به اين مسئله بپردازم شايد در جمع نظرات دوستان به مطالب مفيد و روشنگري برسيم ، فلذا از پرسشها شروع ميكنيم تا  در يك جمع بندي كلي در انتها به حول قوه الهي به پاسخها برسيم. انشالله

1-  در  آيه 30 سوره انسان ( دهر) آمده كه « و ماتشاؤن الا ان يشاءالله  »- و جز آنچه خدا بخواهد ، نمي خواهيد .  اين آيه مبين اين است كه هر آنچه خداي باري تعالي بخواهد براي ما اتفاق ميافتد وهمچنين  آيات ديگري از قران با اين مضمون «  الاول و الاخر و الظاهر و الباطن و هو علي كل شي قدير» مويد اين مطلب است ،  در اينجا اين سوال مطرح است  :  ازآنجا كه بنا به ايات متعدد خدا وند متعال به عاقبت هر يك از انسانها عالم است و فعلي بي خواست و اراده ي  خدا ( برابر آيه فوق ) اعم از شر يا خير صورت نميگيرد،  اختيار انسان درچه حوزه اي است  ؟ اگر انسان  در انجام اعمال اختيار دارد آيا مي تواند در آنچه خدا برايش اعم از عاقبت خوب يا بد مقدر ساخته تغييري دهد ؟ اگر مي تواند پس اينجا نعوذبالله با قضيه نقص در علم خدا مواجه هستيم  همانطور كه در شعر خيام هم اين موضوع مطرح شده ؛

     من مي خورم وهر كه چومن اهل بود   مي خوردن اونزدخرد سهل بود

     مي خوردن من ،حق زازل ميدانست     گرمي نخورم علم خدا جهل بود

اگر اختياري نيست كه حرجي  بر انسانها براي انجام گناه و يا ثواب نيست   و تازه با يك مشكل ديگري مواجه ميشويم و آن اينكه چرا خداي متعال در خلقت انسانها تفاوت گذاشته عاقبت  يكي را بد و ديگري را  خوب رقم زده؟ ، شايد برخي اين مطلب را مطرح كنند كه در شكل گيري نطفه بسياري از مسائل تاثير گذار است مثل اينكه مثلا پدرو مادر  اهل گناه  و... باشند كه  در اينجا عدالت خداوند به معني عام محق نمي شود كه گفته اند :       گنه كرد در بلخ آهنگري  به بغداد زدند گردن مسگري

و…. سوالات ديگري كه در ادامه اين موضوع مي آيد كه در نوبت هاي بعد به انها خواهيم پرداخت .

خدايا مارابه آنچه كه حقيقت است ودرتوان وفهم ماميگنجدرهنمون باش.

آمين

 

نوشته شده در ۱۳۸۳/٥/٦ساعت ۱:٥۱ ‎ق.ظ توسط کوچه های دل نظرات () |