يك ساعت تفكر هزار سال عبادت

 

ما كه آخرش نفهميد يم !! شما چطور؟<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

در بسياري از اديان  و مذاهب  خيلي از سوالات مطرحند كه بي پاسخ مانده و يا پاسخ هاي ارائه شده در حد فهم عامه مردم نبوده و دانشمندان ، فلاسفه و عالمين ديني تنها به پاسخ آنها رسيده  و در توضيح آن به زبان ساده و عامه  ناكام مانده اند .

در دين مبين اسلام نيز چنين مسائلي وجود دارد كه يكي ازآنها همين مسئله جبر و اختيار است ، شايد خود من بيش از بيست جلسه در مباحثي در اين زمينه شركت كرده ام ولي متاسفانه هيچيك از اساتيد نتوانسته اند اين موضوع را طوري بيان كنند كه بطور واضح وآشكار بتوان پاسخ سوالات پيش آمده را از آن استخراج كرد.

من قصد دارم در اين بخش موضوعي ، چند نوبت به اين مسئله بپردازم شايد در جمع نظرات دوستان به مطالب مفيد و روشنگري برسيم ، فلذا از پرسشها شروع ميكنيم تا  در يك جمع بندي كلي در انتها به حول قوه الهي به پاسخها برسيم. انشالله

1-  در  آيه 30 سوره انسان ( دهر) آمده كه «و ماتشاؤن الا ان يشاءالله  »-و جز آنچه خدا بخواهد ، نمي خواهيد .  اين آيه مبين اين است كه هر آنچه خداي باري تعالي بخواهد براي ما اتفاق ميافتد وهمچنين  آيات ديگري از قران با اين مضمون «  الاول و الاخر و الظاهر و الباطن و هو علي كل شي قدير» مويد اين مطلب است ،  در اينجا اين سوال مطرح است  :  ازآنجا كه بنا به ايات متعدد خدا وند متعال به عاقبت هر يك از انسانها عالم است و فعلي بي خواست و اراده ي  خدا ( برابر آيه فوق ) اعم از شر يا خير صورت نميگيرد،  اختيار انسان درچه حوزه اي است  ؟ اگر انسان  در انجام اعمال اختيار دارد آيا مي تواند در آنچه خدا برايش اعم از عاقبت خوب يا بد مقدر ساخته تغييري دهد ؟ اگر مي تواند پس اينجا نعوذبالله با قضيه نقص در علم خدا مواجه هستيم  همانطور كه در شعر خيام هم اين موضوع مطرح شده ؛

     من مي خورم وهركه چومن اهل بود   مي خوردن اونزدخرد سهل بود

     مي خوردن من ،حق زازل ميدانست     گرمي نخورم علم خدا جهل بود

اگر اختياري نيست كه حرجي  بر انسانها براي انجام گناه و يا ثواب نيست   و تازه با يك مشكل ديگري مواجه ميشويم و آن اينكه چرا خداي متعال در خلقت انسانها تفاوت گذاشته عاقبت  يكي را بد و ديگري را  خوب رقم زده؟ ، شايد برخي اين مطلب را مطرح كنند كه در شكل گيري نطفه بسياري از مسائل تاثير گذار است مثل اينكه مثلا پدرو مادر  اهل گناه  و... باشند كه  در اينجا عدالت خداوند به معني عام محق نمي شود كه گفته اند :       گنه كرد در بلخ آهنگري  به بغداد زدند گردن مسگري

و…. سوالات ديگري كه در ادامه اين موضوع مي آيد كه در نوبت هاي بعد به انها خواهيم پرداخت .

خدايا مارابه آنچه كه حقيقت است ودرتوان وفهم ماميگنجدرهنمون باش.

آمين

 

/ 52 نظر / 6 بازدید
نمایش نظرات قبلی
علیرضا

سلام خوبی ببخشيد يکم دير دير به شما سر ميزنم موفق باشيد

يه قطره اشك

سلام!چه عجب صفحه کامنتای شما باز شد!!!من هر بار سر ميزدم ولی باز نميشد ...اخه مطالبتون خيلی زيبا ودلنشينه...جالب اينجاست که هر باری که سر ميزنم احساس ميکنم قالبتون هم عوض شده....در هر حال موفق باشيد.يا علي والتماس دعا

yaass_a110

سلام.... ممنون از لطفتون و پيشنهادات ارزندتون... انشاء الله ازشون استفاده ميکنم... باز هم ممنون از راهنمايی و اظهار لطفتون... التماس دعا

zari

سلام/واقعا وبلاگ زيبايی داری خيلی حال کردم سعی ميکنم از اين به بعد بيشتر بيام اينجا

الهدي

سلام......اول بگم بک گراندتون قشنگه......دوم هم مطالبتون رو تا جايی که وقتم اجازه داد خوندم.از آشنايی با شما خوشحالم.....بر می گردم.ياعلی.ع.

مهدی

سلام . چطوري . يه سر بزن... حتما لطفا يه بار ديگه هم اومدم خبری نشد ...نذا بگم طلبه ها بی معرفت شدن ها ... خسته نباشی دمت گرم

مهراز

سلام*از اينكه با وبلاگ شما آشنا شدم خوشحالم*مطالب آموزنده اي نوشتيد*منتظر قسمتهاي بعدي درباره اين موضوع هستم*فقط يه خواهش آگه لطف كني و با رنگ روشن متن را بنويسيد خيلي بهتره چون رنگ پس زمينه تيره است خوندن مطلب خيلي سخته*موفق باشي*از اينكه به وبلاگ من سر زديد هم ممنون*

m_m

با سلام و خسته نباشيد...حتما يه سری داره اين هم برای خودش...تصوير پشتيه يه کم کم رنگتر ميشد برای خوندن مطالب بهتر بود ...يا حق

بهمن

با سلام تصور ميکنم يکی از راههای ماندگاری فرهنگ شهادت .عشق بازي و...راهی است که شما رفته ايد خيلی از جوانها وقتی ميبند کسی مثل شما هست ايجا د راه و فضا کرده ايد خدا به برکت خون همين شهدا که نفسهای ما هديه انهاست شما را در صراط حمايت کند